måndag 21 december 2009

Moderna Malmö - investerar i kultur

Moderna museet Malmö slår upp portarna på annandagjul. Efter ett unikt samarbete mellan Malmö stad, Region Skåne och svenska staten är det nu dags för invigning.

På hemsidan beskrivs satsningen som:
"Ett modernt museum av denna kaliber i Malmö blir en mötesplats och en attraktion som kommer att påverka inte bara Skåne och Sydsverige, utan även Danmark och Nordtyskland. Man måste söka sig långt söder om Skandinavien, till Amsterdam eller Düsseldorf, för att hitta en internationell samling av modern konst av liknande kaliber och bredd som Moderna Museets. Det betyder att museet i Malmö kommer att kunna erbjuda en konstupplevelse som är unik för Öresundsregionen.
I detta högkvalitativa museum med självständigt utställningsprogram, i samarbete med såväl Moderna Museet som egna internationella partners, kommer samtidens mest betydande konstnärer och moderna klassiker att varvas med urval ur Moderna Museets rika samling från 1900-talet och framåt. Moderna Museet Malmö kommer även att utveckla ett spännande pedagogiskt program samt en rik programverksamhet."

Museishopping lönsam affär
I dagens Sydsvenskan har Arvid Jurjaks gjort ett intressant reportage om museibutikernas ekonomi och historia:
- Louisiana var pionjärer på området, säger Tina Jørstian. Och de senaste 25 åren har museibutikerna ökat i både antal och omfång. Men museishopping är långt ifrån ett nytt fenomen.

– Museishoppar har funnits så länge det har funnits museer. När Louvren öppnade för allmänheten 1793 såldes där kopior av kopparstick som fanns på museet, säger Kerstin Smeds, professor i museologi vid Umeå universitet.

Louisiana har en butiksyta på 1 200 kvadratmeter, omsättningen är hemlig, men det rör sig om tvåsiffriga miljonbelopp skriver Arvid Jurjaks vidare. Moderna museet öppnade sin shop i Stockholm 2004. Idag är den en kassako med en omsättning på 16 miljoner kronor. I Malmö, där utbudet i butiken är betydligt blygsammare, räknar man med en försäljning på 2,45 miljoner kronor.
– Alla intäkter går tillbaka till museet, och butikens inkomster är viktig för museets verksamhet, säger Maria Karlsson butiksansvarig på Moderna museet Malmö

fredag 18 december 2009

Kultur som motor i ekonomisk och teknisk utveckling

DN Ekonomi skriver idag att 2009 är det bästa filmåret sen 2003 och att den svenska filmen har högsta andelen av biointäkterna sedan mätningarna började på 1960-talet.
Försäljningen av biobiljetter ökade till 15,7 miljoner under årets elva första månader, en ökning med 13% om man jämför samma period 2008. En av förklaringarna är filmatiseringen av författaren Stieg Larssons Milleniumböcker: "Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes" som varit exceptionellt framgångsrika enl. Cissi Levin Frenkel, vd för SFI. "Luftslottet som sprängdes". Delar av postproduktionen, klipparbetet har gjorts i Kilafors av filmklippare Håkan Karlsson som via Fiber Optic Valley utvecklat en helt ny teknik för filmklippning och postproduktion som kommer lanseras internationellt.

– Det är en världsrevolutionerande teknik som öppnar dörrar vi tidigare inte haft säger Kenneth Skoglund, frilansande ljudläggare (bosatt i Gävle kommun)som bland annat jobbat med producenten för Titanic James Cameron, i ett tidigare pressmeddelande från Fiber Optic Valley.

onsdag 16 december 2009

Följ konferensen Buildning our future on culture LIVE

Den 16-17 december går slutkonferensen för året för kreativitet och innovation av stapeln i Stockholm. Konferensen samlar policy-makare från hela Europa och syftar till att knyta samman ett år av aktiviteter.Tillsammans med Svenskt Designsamarbete (SDS) står vi som värd för en workshop, "Building our future on culture - creative industries in Europe". På scenen finns bland andra Lia Ghilardi (känd cultural planning-expert), Hasan Bakhshi från Nesta, Helsingfors borgmästare Jussi Pajanen, Tobias Nielsén med flera. Workshopen kommer att sändas live på Bambuser, ta chansen att följa oss!Tider: 16/12 16.00-17.30 och 17/12 13.00-14.30.
KLICKA HÄR för att kunna följa workshopen på nätet: www.bambuser.com/channel/generator
Källa: www.upplevelseindustrin.se