fredag 26 mars 2010

Hur upplever marknaden ditt företag? Hur upplevs dina produkter/tjänster på marknaden? Vill du skapa en medveten upplevelse hos din kund?

Just nu förbereder GävleDala DesignLab ett Sommardesignkontor med temat upplevelsedesign.

Är du en uppdragsgivare?
GävleDala DesignLab söker just nu intressanta case för årets Sommardesignkontor i Dalarna och Gävleborg. Har du en idé om hur ditt företag skulle kunna utvecklas genom att jobba med design? Eller är du intresserad men osäker på vad sommardesignkontoret skulle kunna göra för dig?
Kontakta oss så kan vi bolla dina uppdragsidéer vidare!

Vad är ett sommardesignkontor?
Sommardesignkontoret är en satsning som vi genomför genom tillsammans med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID. Målet med kontoret är dels att ge designstudenter en chans att komma i kontakt med verkligheten, dels att ge företag en möjlighet att öka insikten och kunskapen om vad design kan göra för dem. Sommardesignkontoren genomförs på ett antal olika orter i Sverige under totalt sju sommarveckor. 6-8 studenter jobbar med 6-8 olika uppdrag och resultatet blir ett första idé och konceptmaterial att arbeta vidare med för uppdragsgivarna. På det lokala kontoret finns en projektledare och en erfaren designer som stöd i studenternas arbetet. Här kan du läsa mer och se exempel på tidigare designkontor.

Källa: GävleDala DesignLab

tisdag 16 mars 2010

Stärkta affärsrelationer med kulturellt stimulanspaket - spännande initiativ från Kultur och Näringsliv

Kultur och Näringsliv har utvecklat ett kulturellt stimulanspaket för dig som arbetar internationellt och vill stärka dina affärsrelationer. Idag blir kulturen ett allt viktigare inslag i affärsmässiga relationer och samarbetsprojekt som sträcker sig utanför landets gränser. Genom att skaffa dig kunskap om och förståelse för kulturen och dess roll i samhället ökar du din konkurrenskraft på en global affärsmarknad där kultur och bildning är en trovärdighetsfråga.

Läs mer om Näringslivets Kulturhistoriska Akademi här.

Källa: Kultur och Näringsliv

måndag 8 mars 2010

Nya projektmedel: Kulturella och kreativa näringar prioriterad sektor inom Främja kvinnors företagande!

Regeringen har beviljat Programmet Främja kvinnors företagande ytterligare projektmedel för år 2010.
Länsstyrelsen Gävleborg har erhållit närmare 2 miljoner kr att fördela på olika projekt.
Företagare, offentliga eller ideella organisationer kan söka medel till projekt som syftar till affärsutveckling för kvinnor som bedriver företag eller tänker starta företag.

Prioriterade områden är insatser som riktar sig till kvinnor inom gröna näringar i gles- eller landsbygd, tjänste- och servicesektorn, kreativa och kulturella sektorn, vård och omsorg samt utbildning. Metoder för affärsinriktad IT- och webbanvändning ska prioriteras för insatser i gles- och landsbygd.

Projekten ska bedrivas under 2010 och avslutas senast 30 november.
Sista ansökningsdag är 12 april.

Mer info hos länsstyrelsen via denna länk.

Källa: Länsstyrelsen Gävleborg

onsdag 3 mars 2010

Fonden Innovativ Kultur i Stockholms län

I Stockholm har man under några år byggt upp en fond för att kunna finansiera nyskapande satsningar och projket inom den kulturella sektorn och i samverkan mellan kulturyttringar, kultur och näringsliv eller kultur och akademi. Fonden Innovativ kultur verkar för kulturell och konstnärlig förnyelse i Stockholms län.

Projekten de arbetar med behöver inte bli publika, välkända eller lyckas fullt ut. Däremot vill de se projekt i tidiga faser som utmanar och förnyar. Innovativ Kultur startade på uppdrag av Stockholms stad hösten 2008. Från och med 2010 samarbetar de även med Stiftelsen framtidens kultur och har därmed flera miljoner att fördela vid två utlysningstillfällen per år. De har:

•ett annorlunda ansökningsförfarande
•snabb handläggningstid
•öppenhet och ständig dialog
•resurser i form av pengar, personer och stort nätverk

Tematiska utlysningar
Dessutom har de tematiska utlysningar där de tar en bransch eller ett intresseområde och skapar en utlysning med resurser från aktörer inom området, exempelvis Biomimetik, IT och Kultur eller Innovativa lösningar för kultur på arbetsplatsen. Speciellt för tematiska utlysningar är att projekten redan i utlysningen är tidsbegränsade och att de ska redovisas offentligt under processens gång. Innovativ Kultur och våra partners tar en aktiv roll under projekttiden, och deltar med resurser efter bedömning av kvaliteten, intressegrad och projektens innovativa potential.
Aktuellt just nu är området biomimetik, innovation inspirerad av naturen. Biomimetik är ett kunskapsområde som handlar om att studera, efterbilda och använda sig av naturens egna lösningar.
Sista ansökningsdag: 22 mars.

Prenumerera på deras nyhetsbrev eller läs mer om denna finansieringssatsning på www.innovativkultur.se

Källa: Innovativ kultur

tisdag 2 mars 2010

Högsta betyg på Inspirationsdagen!

Nu har utvärderingarna kommit in efter Inspirationsdagen den 12 februari på Högbo Brukshotell. Det var det första större evenemang som KKN Gävleborg var med och arrangerade tillsammans med Sandvikens kommun och det är glädjande att läsa utvärderingarna. För det första har vi fått svar från mer än hälften av deltagarna vilket är mycket bra. Förutom kloka och intressanta kommentarer så har man betygsatt de olika inslagen i dagen (9 st) på en skala från 1-6 och i snitt får vi ett helhetsbetyg på dagen som nästan är full pott!

Tack alla som var med och gjorde dagen till den succé den blev!

KKN Gävleborg kommer under marsmånad att resa runt och besöka samtliga tio kommuner inom ramarna för uppdraget att inventera de kulturella och kreativa näringarna i Gävleborg. Resultatet av inventeringen kommer presenteras för regionstyrelsen i slutet av 2010.

Hur man fångar framtidens biobesökare i Gävleborg

Film Gävleborg har under hösten 2009 genomfört en nationellt unik publikundersökning där drygt tusen länsinvånare svarade på en enkät om vad som får dem att gå på bio och vad som får dem att avstå. De fick även frågor om intresset för att titta på och att själva göra film samt om sin livssituation generellt. Syftet med undersökningen är att se beteendemönster och tendenser för att bättre möta länsinvånarnas önskemål kring film och framtidens biograf – och att göra filmen till en självklar del av den kommunala och regionala kulturpolitiken.
Några fakta ur undersökningen:

83 % anser att det är viktigt att det finns en biograf i den egna kommunen
73 % har film som intresse - störst är intresset bland unga
Gävleborgarna är mycket intresserade av att se lokalt producerad film
Länsinvånarna vill se ha mer dokumentärer, kortfilm och events på bion
Önskemål om ökad interaktivitet på bion och koppling till sociala medier
Den sociala inramningen på bion är viktig, gärna närhet till restaurang och kafé!
Nedladdningen är inget hot mot bion – nedladdarna är flitiga biobesökare!
Tidsbrist är biografens största fiende…


Länk till publikundersökningen

Undersökningen genomfördes av Kairos Future och deras sammanfattande analys av den finns att läsa här.
I sin analys skriver de bla om skillnaderna mellan gårdagens och morgondagens biobesökare:
Några viktiga distinktioner har kunnat urskiljas mellan gårdagens och morgondagens biobesökare:

- Det som utmärker morgondagens biobesökare är intresset för sociala medier och att de själva vill vara involverade i kulturen och inte enbart konsumera den. Bland annat diskuterar de oftare film med sina vänner, läser recensioner, besöker debattforum för film på Internet och filmar själva med mobilkameran. Gårdagens biobesökare konsumerar kultur utan att själva utforma den i lika stor utsträckning.

- Gårdagens biobesökare gör i större utsträckning än morgondagens en distinktion mellan fin och fulkultur; de går på klassiska konserter och är intresserade av kulturella aktiviteter men tittar däremot sällan på TV eller youtubeklipp. Morgondagens biobesökare gör inte en sådan distinktion. De konsumerar både ”finkultur” och ”skräpkultur”: de tittar oftare på vanlig TV, ser på youtubeklipp och skräckfilm samtidigt som de också efterfrågar större utbud av dokumentärer och kortfilm.

- Gårdagens biobesökare hämtar huvudsakligen sin information från tidningen, morgondagens från Internet.

- Gårdagens biobesökare anser att filmen gärna får vara lärorik. Morgondagens biobesökare vill vara aktiva i tolknings- och skapandeprocessen; de gör själva film och debatterar den gärna på debattsidor och med vänner men de tycker inte om att gå på en film huvudsakligen för att lära sig något. När de går på bio är det viktigt att inramningen inte handlar om att det ska vara lärorikt.

- Gårdagens biobesökare gör inte egen film, men det gör morgondagens! De är engagerade i att både göra film, skriva filmmanus och diskutera film. Hela 14% av 90-talisterna skriver filmmanus själva. Motsvarande andel i övriga generationer är 3% eller mindre. 15% av 80-talisterna och 9% av 90-talisterna filmer, klipper och redigerar film för privat bruk.


Källa: Film Gävleborg