fredag 18 juni 2010

Stärkta insatser för kulturella och kreativa näringar

Regeringens arbete med att utveckla kulturella och kreativa näringar tar nu ytterligare steg framåt. Regeringen har beslutat att inrätta ett Råd för kulturella och kreativa näringar. Rådets uppgift blir att belysa viktiga frågeställningar för den här sektorn och bistå regeringen i arbetet med den antagna handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar. Rådets ordförande och ledamöter kommer att utses inom kort.

Regeringen har också beslutat om ytterligare två konkreta uppdrag för att förstärka arbetet utifrån handlingsplanen. Det första handlar om innovation och design. Målet för uppdraget är att förbättra förutsättningarna för designföretag att växa och utvecklas. Det andra uppdraget syftar till att stärka samarbetet mellan olika aktörer inom kultur och näringsliv genom att utveckla och stärka mäklarfunktioner och nätverk som knyter samman kulturella och kreativa entreprenörer och företag med kunder, uppdragsgivare och vidgade marknader.

- Det är viktigt att synliggöra kultur, kreativt skapande och design som betydelsefulla faktorer för vårt lands attraktivitet och konkurrenskraft. Genom att skapa förutsättningar för fler jobb i fler och växande företag inom den kulturella och kreativa sektorn främjar vi tillväxten i hela landet, säger näringsminister Maud Olofsson.

- Litteratur, musik, dans, film, mode, design och andra konstnärliga utryck berikar och utvecklar hela samhället. När såväl potentiella som befintliga företagare inom kulturella och kreativa näringar kan utveckla sina affärsidéer och sitt företagande, får vi även en ökad spridning av kultur i samhället, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Regeringen presenterade under hösten 2009 en handlingsplan för kulturella och kreativa näringar. Målet med handlingsplanen är att skapa långsiktigt goda förutsättningar för entreprenörer. Detta är en del i regeringens satsning på kulturella och kreativa näringar som totalt omfattar 73 miljoner kronor under en fyraårsperiod.