måndag 20 december 2010

Projektrapport från KKN Gävleborg

Så här innan det är dags att gå in i ett nytt år vill man gärna blicka tillbaka på det år vi snart ska lämna. Här följer ett litet axplock av vad KKN Gävleborg sysslat med under 2010:

Rapporterna ”De kulturella och kreativa näringarna i Gävleborg – en potential för tillväxt och attraktionskraft” samt ” En översikt i siffror av Kulturella och Kreativa Näringar i Dalarnas, Gävleborgs och Värmlands län” har tagits fram för att ge en överskådlig bild av branschen baserat på statistik samt introducera definitioner, begrepp, utvecklingstendenser, möjligheter och utmaningar. Rapporterna som har tagits fram utifrån ett uppdrag i RUP och presenterades för regionstyrelsen i november.

”Gungor och karuseller - om utveckling av företag i kulturella och kreativa näringar” är en annan rapport som tagits fram av projektet i samband med en utbildningen Framtidens företagande för företagsrådgivare som KKN arrangerade tillsammans med Almi i Gävleborg, Dalarna och Värmland vid tre tillfällen i oktober. De som höll i utbildningsdagarna, Tobias Nielsén och Emma Stenström är två av Sveriges ledande experter inom området och det är också de som författat den här rapporten som ger en kortfattad och tydlig introduktion till det specifika med de kulturella och kreativa näringarna

Affärsdesign KKN är ett systerprojekt till KKN som drivs av Almi. Syftet är att stärka företagare inom dessa näringar samt kartlägga deras behov. Den modell projektet kommer jobba med innebär bl a att utifrån intervjuer med enskilda företagare inhämta kunskap om deras behov och sen forma insatser och åtgärder direkt utifrån vad företagen efterfrågar. Kontakta projektet om du är företagare, företagsrådgivare, näringslivschef el motsvarande för att få veta mer eller diskutera ett upplägg utifrån ditt behov. Projektledare är Anders Gunnarsson,kontaktupgifter:
tel 026-66 36 65, mobil: 070-661 17 78 samt epost: anders.gunnarsson@almi.se


Postproduktion Film Under hösten har en förstudie pågått för att kartlägga hur företagandet ser ut och vad som bäst stärker dem till bättre tillväxt. Vi får stöd av Tillväxtverkets programpengar för att stärka mötesplatser inom kulturella och kreativa näringar för att kunna göra en fokuserad insats på detta område. En projektansökan kommer göras i början av januari där flera av kommunerna, Region Dalarna, Landstinget Gävleborg m fl är medfinansiärer.

Kreativ kontakt Nu är det snart halvtid i pilotprojektet Kreativ kontakt som drivs av Region Gävleborg via projekt KKN och affärsnätverket BNI. Region Gävleborg vill stärka de kulturella och kreativa näringarna i regionen och BNI syftar till att medlemsföretagen ska göra fler och bättre affärer. Inom ramarna för projektet KKN har vi skapat en pilot där maximalt tio företagare från de kulturella och kreativa näringarna erbjuds plats. De företagare som gick med från start har fått nya uppdrag och gjort affärer de inte skulle gjort annars!
Det finns fortfarande möjlighet att gå med från årsskiftet och delta sista halvåret –vill du utveckla dig och ditt företagande tillsammans med andra företagare från Hudiksvall och grannkommunerna? Projektet dokumenteras för att kunna sprida erfarenheterna och en första film kommer snart läggas ut på vår hemsida. Som testpilot får man:
skräddarsydd företagsrådgivning utifrån just sin situation
möjlighet att utöka sitt nätverk, sina affärsidéer och sin kundkrets
bli testpilot i ett regionalt utvecklingsprojekt

Kontakta någon av oss om du vill veta mer eller gå med nu i halvtid:Karin Edman, BNI, karin@karinedman.se, 070-264 10 93 eller mig på: charlotta.netsman@regiongavleborg.se, 073-274 27 95

Mycket annat har naturligtvis hänt och ännu mer är pågång. Avslutningsvis en liten julklapp: Kolla in den här filmen som bla Östsam tagit fram för att beskriva en bransch i tillväxt.

torsdag 16 december 2010

Dags för Swedish Arts and Business Awards - vill du vara med och tävla?

Swedish Arts and Business Awards är Sveriges främsta forum för nyskapande, kreativa och frukt­bara samarbeten mellan kulturvärlden och näringslivet. Pristävlingen arrangeras årligen av Kultur och Näringsliv och bidrar till att visa de goda exemplen; de mest lönsamma och utvecklande samarbetsprojekten i Sverige under det senaste året. Syftet är att fler ska inspireras och upptäcka den dynamik som skapas när kulturens kreativi­tet möter näringslivets kraft.

Alla företag och kulturorganisationer är välkomna att delta i tävlingen och dela med sig av sina erfarenheter, inspirera andra och bli prisade! Senast 31 januari skall du anmäla ditt bidrag. Deltagande i tävlingen är kostnadsfritt.

Klicka här för mer information och tävlingsformulär

fredag 10 december 2010

Gungor och karuseller - affärsmodell för kulturella och kreativa näringar

I samband med utbildningen Framtidens företagande som KKN arrangerat under hösten tilsammans med ALMI i Gävleborg, Dalarna och Värmland skrev Tobias Nielsén och Emma Stenström, som höll i utbildningen, en översiktlig branschintroduktion.
Nu kan du läsa och ladda ner hela rapporten här.

Ett kort smakprov:
"Det unika i kulturföretagandet ska inte dras för långt, men trots
allt brukar följande ofta anses som karakteristiskt för många företag inom
kulturnäringarna:
• Måste balansera det kommersiella med det konstnärliga/kreativa
• Kreativitet rimmar inte alltid med struktur
• Ofta fokus på produkten snarare än på marknaden; styrd av inre vision, inte efterfrågan
• Osäker efterfrågan - kunder vill inte ens alltid veta vad de ska få, vilket leder till högt risktagande
• Krav på nyskapande gör det ibland svårt att standardisera,rationalisera och kapitalisera
• Låga inträdeshinder för idéer – alla kan vara kreativa och idéer kräver inte kapital
• En del har höga kostnader för produktion, men låga reproduktionskostnader
• Upphovsrätten är central – en balans mellan att skydda egna och allmänhetens intressen
• Stort och växande utbud av personer som vill ägna sig åt kreativa och kulturella yrken
• Svårt att skriva kontrakt och specificera insatser och utkomster i förväg, icke-linjära processer, där man inte vet resultatet i förväg
• Många ”ofrivilliga företagare” och många icke-vinstdrivande organisationer; pengar ofta ett medel, inte ett mål

Allt det ovanstående, och mer därtill, kan förstås ha betydelse för såväl rådgivningen som finansieringen av företag inom kulturnäringarna. Även om det återigen ska påpekas att variationen förstås är stor, och att många företag
inom de kulturella och kreativa näringarna inte passar in i ovanstående beskrivning."