fredag 15 juli 2011

Ska vi ta en fika? En skrift om konstnären som konsult

Ett grundläggande problem gällande konstnärens ekonomiska situation är att kulturfältet har en utpräglad praxis av att undervärdera kostnader för arbete. Många kulturaktörer är dåliga på att ta betalt, och uppdragsgivare förutsätter alltför ofta att uppdrag – både inom och utanför kärnverksamheten – gladeligen utförs ideellt.

Hybris Konstproduktion har sammanställt skrifter "Ska vi ta en fika? - En skrift om konstnären som konsult" för att uppmärksamma frågan om arvodering av konstnärer som gör uppdrag utanför sitt ”kärnområde”. Skriften vänder sig både till uppdragsgivare som söker kompetens och förankring i kulturfältet (t.ex. institutioner, myndigheter och intresseorganisationer), samt är en uppmaning till kulturaktörer att värdera sitt arbete och sin kunskap när de ombeds bidra med sin kompetens i arbetsgrupper, utredningar, seminarier osv.

Hybris Konstproduktion bildades 2006 av danskonstnärerna Anders Jacobson och Johan Thelander. De producerar egna projekt och gör uppdrag som konsulter och coacher åt olika aktörer, såsom konstnärer, företag, intresseorganisationer, utbildningar, institutioner och myndigheter.

Källa: Hybris Konstproduktion

söndag 10 juli 2011

”jobs follow people” - ny undersökning om kulturens roll som motor för tillväxt och attraktionskraft

Rudolf Antoni,utredare och biträdande näringspolitisk chef på Fastighetsägarna presenterade förra veckan i Almedalen en rapport om kulturens betydelse för städers attraktivitet Rapporten som ingår i en större studie tas fram i ett samarbete mellan Fastighetsägarna och Handelns utredningsinstitut, läs mer o deras arbete här. I en intervju på kulturekonomi.se säger han bl a som svar på frågan om kulturens roll är viktigare på landsbygden eller i storstäderna:

"Ingen stad kan överleva utan ett minimum av kulturutbud. Faktum är att många mindre städer i landet har svårt att överleva i konkurrens med regionhuvudorterna. Ofta försöker man skapa ett tillräckligt handelsutbud för att få befolkningen att stanna trots att externa köpcentrum och närhet till större städer i princip gör det omöjligt. Jag tycker istället att man borde satsa på andra kvaliteter som bra skola, bostäder och omsorg. Detta kombinerat med en satsning på den lokala kulturen kan skapa en attraktiv boendemiljö och istället vara ett alternativ till stadslivet".

I rapporten "Kulturen och Staden" har man rankat Sveriges större städer enligt SOM-institutets kultur- och livsstilsanalys och de slutsatser man drar är bland annat:

Ingenting säger så mycket om en stad som de människor som bor där. Deras sammansättning, deras livsstil, vanor och attityder är stadens puls och själ. Att studera hur detta urval av Sveriges största städer rankas i förhållande till varandra är relevant eftersom det är de som i stor utsträckning konkurrerar om befolkningen. Det är de större städerna som lockar med sitt utbud av aktiviteter, jobb och människor. Det de erbjuder är möjligheter att förverkliga drömmar inom arbetslivet,familjelivet, det sociala umgänget eller rent självförverkligande. En stad är summan av vad som finns där, vem som finns där och vad som är på gång. Svaren på dessa frågor ger dig värdet av stadens attraktionskraft.
För att få igång en positiv tillväxt krävs en attraktiv miljö med goda villkor. Det lockar till sig nya invånare och nya investeringar. Det i sin tur leder till att nya företag söker sig till staden vilket stärker arbetsmarknaden. Detta leder i sin tur till ökade skatteintäkter och en mer välmående kommun som kan satsa på att skapa en mer attraktiv miljö. Då är bollen i rullning och utvecklingen följer en positiv spiral. Men utmaningen ligger i att få igång den här rotationen. Traditionellt sett har vi sedan industrialismens era alltid först satsat på företagen och arbetsmarknaden för att stimulera utvecklingen och tillväxten. Här har det skett ett skifte och allt fler inser att vi i dagens samhälle där ”jobs follow people” är det stadens attraktivitet som är den bästa punkten att satsa på för att få bollen i rullning.

söndag 3 juli 2011

Utlysning: Idéskisser för nya modeller av affärsutveckling i inkubatormiljö

I en första omgång tar Tillväxtverket och Vinnova emot idéskisser för projekt. Deadline är 25 augusti 2011. Sökande ska vara en inkubator. Utlysningen omfattar 7 mkr.

I handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar (KKN) 2009-2012 finns nio olika deluppdrag till nationella myndigheter och organisationer. Ett av dessa är ett gemensamt uppdrag till VINNOVA och Tillväxtverket att stötta nya modeller för affärsutveckling i inkubatorsmiljö.

Programsatsningen på inkubatorer i kulturella och kreativa näringar (KKN) kommer att ha två olika spår;

•en nationell satsning på branschvertikaler (VINNOVA)
•en satsning på några mindre pilotprojekt (Tillväxtverket)

Läs mer om utlysningen här


Källa: Tillväxtverket