onsdag 30 november 2011

Creative Growth: Policyrekommendationer x 3

Projektet Creative Growth har under två och ett halvt år fört samman 11 regionala partners från 9 medlemsstater i EU och har finansierats av INTERREG IVC-programmet. Målet med projektet har varit att kartlägga de kulturella och kreativa näringarna inom alla regionerna, jämföra strategier för företagsstöd inom sektorn, hitta god praxis inom området samt utbyta erfarenheter och lära sig av varandra. Dessutom utvecklades förslag till nya tillväxtpolicyer och dessa kan du läsa i sammanfattning nedan. Projketets samtliga publikationer finner du här. Och hela den svenska sammanfattningen av policyrekommendationerna här.

I. För att kunna behålla sin globala konkurrenskraft och innovera snabbare än konkurrenterna i Nordamerika och Asien måste Europa förbli världens kreativa nav. Kort sammanfattning av Creative Growth baseline-observationer:

• Kreativa små och medelstora företag utgör innovationsunionens ryggrad och mer bör göras för att stödja dem. Innovationens natur förändras. Kreativ förmåga blir allt viktigare för att främja innovation inom olika områden i samhället och ekonomin.

• I takt med att världen blir allt mer nätverksbaserad och mobil krävs mer gränsöverskridande samarbete inom ekonomin, inom den offentliga sektorn och bland politiska beslutsfattare.

• Den kreativa dynamiken har en stark lokal dimension. På samma satt som innovationer brukar främjas bäst med decentraliserade metoder stöds kreativa kluster oftast bäst via lokala och regionala organ.

• Kreativ tillväxt kräver kreativt beslutsfattande. Beslutsfattare på regional, nationell och EU- nivå bör experimentera med nya stödverktyg och även främja experimentering inom sektorn.

• Kreativitet och skapande samt investeringar i dessa två måste belönas. Ett bra regelverk krävs för att uppnå detta.

• Vi har god kunskap om hur viktigt kreativitet och hur viktig den kulturella och kreativa näringarna är för Europa. Låt oss därför fokusera på hur vi bäst stödjer dessa.

II. Baserat på dessa observationer ges även konkreta förslag på hur EU:s politik kan bli bättre på att främja kreativ tillväxt inom EU:

1. Främja investeringar och investeringsberedskapen i de kreativa näringarna

2. Ge stöd och hjälp till inkubatorer och liknande tjänster

3. Främja bättre utbildning, forskning och branschrelationer (Triple Helix-metoden)

4. Stöd nätverksförmågan för företag och verksamma inom de kreativa näringarna

5. Anpassa redan existerande program för företagsstöd efter behoven för den kreativa ekonomin

6. Stärk banden mellan stödkontor för de kreativa näringarna i olika länder genom nätverk

7. Se till att de kreativa näringarna förblir prioriterade efter 2013

8. Uppmuntra till kreativ experimentering med nya, flexibla stödprogram

9. Upprätta ett utbytesprogram för konstnärer och verksamma inom de kulturella och kreativa näringarna

III. Projektet föreslår även vissa riktlinjer för utvecklingen av lokala och regionala strategier för de kulturella och kreativa näringarna:

A. Regionala/lokala strategier för de kulturella och kreativa näringarna bör vara skräddarsydda och evidensbaserade

B. Uppmuntra deltagande och “buy-in” från intressenter

C. Främja gränsöverskridande beslutsfattande

D. Kommunikation och ledarskap är nyckeln till framgång

E. Glöm inte konst- och kulturinstitutionerna

F. Både hårda och mjuka investeringar krävs för att få fart på utvecklingen av de kulturella och kreativa näringarna

G. Stärk banden med nationella och internationella initiativ

H. Främja flexibilitet och öppenhet inom stödstrukturen



tisdag 29 november 2011

NY BOK!! TO DO: "En kokbok" i utvecklingsarbete för de som verkligen ska få det att hända!

Att starta upp ett utvecklingsarbete är en spännande utmaning. Idén om ”TO DO” växte fram i ett utvecklingsprojekt där Varberg och Halland tillsammans med Åre och Norrköping skulle samarbeta för att hitta sin kreativa nisch på världskartan. Ganska snabbt fastställdes att vi saknade en beskrivning av hur man praktiskt angriper uppgiften, berättar Anna Linton medförfattare av ”TO DO” och projektledare vid CRED – Creative Destination Halland. Mycket av det vi läste var bra på en abstrakt, teoretisk nivå men var svårt för oss som projekt- och processledare att omsätta i konkret handling. Och även de strategier som lades fram från tjänstemän och politiker var ofta av en strukturell karaktär och inte så lätta att direkt förstå hur de skulle omsättas i handling. Därför prövade vi oss fram och testade av olika metoder, vilka vi samlat och beskriver i metodhandboken ”TO DO”.


Boken är skriven för personer som ute i regioner och kommuner som på gräsrotsnivå leder Sveriges satsning på kulturella och kreativa näringar. En kokbok för de som verkligen ska få det att hända. Kultur- och f.d. näringsministern har skrivit förordet. Författare är Anna Linton och Jonas Michanek som båda har flerårig erfarenhet av utvecklingsarbete inom kreativa näringar. Ansvarig utgivare är Alexandersoninstitutet, en utvecklingsarena i Halland, med säte på Campus Varberg. Alexandersoninstitutets arbete syftar till att stimulera och skapa förutsättningar för efterfrågad utveckling vilket sker genom samverkan, nätverk och kunskapsutbyte mellan människor; i Sverige och internationellt. CRED – Creative Destination Halland är ett nätverk som vuxit fram inom Alexandersoninstitutet. CRED är en mobil inkubator med anpassade processer och verktyg för bolag som har sitt ursprung inom kreativa näringar. TO DO lanserades i samband med Generator Norrköping 2011.
Här kan du beställa boken TO DO Utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken

Kreativa Europa – kommissionen presenterar nytt program inom kultur!

Tusentals människor som jobbar med film, tv, kultur, musik, scenkonst, kulturarv och liknande områden kan nu få mer EU-pengar genom det nya programmet Kreativa Europa, som EU-kommissionen presenterade. Programmet föreslås få en budget på 1,8 miljarder euro för 2014–2020. Det blir i så fall ett välbehövligt stöd till de kulturella och kreativa näringarna, som är en viktig källa till jobb och tillväxt i Europa. Film och audiovisuella produktioner (som nu omfattas av Mediaprogrammet) kan få över 900 miljoner euro i stöd och kultursektorn kan få nära 500 miljoner euro. Kommissionen vill också satsa över 210 miljoner euro på att göra det lättare att få finansiering: små aktörer ska få tillgång till upp till en miljard euro i banklån. Dessutom ska 60 miljoner euro gå till policysamarbete och innovativa sätt att hitta ny publik och ta fram nya företagsmodeller.

– Den här satsningen hjälper tiotusentals kultur- och filmarbetare att utnyttja den inre marknaden på bästa sätt och nå ut till en bredare publik i och utanför Europa, säger EU:s kulturkommissionär Androulla Vassiliou. Utan de här pengarna skulle det bli svårt, eller rentav omöjligt, att ta sig in på nya marknader. Kreativa Europa främjar också kulturell och språklig mångfald och bidrar till Europa 2020-målen för jobb och hållbar tillväxt.

Det här kan Kreativa Europa bidra till:
•300 000 artister och kulturarbetare får hjälp att nå ut till en ny publik utomlands.
•Över 1 000 europeiska filmer kan få distributionsstöd så att de kan visas för biopubliken i hela Europa och övriga världen.
•Minst 2 500 europeiska biografer får stöd så att de kan se till att minst hälften av deras filmer är europeiska.
•Mer än 5 500 böcker och andra litterära verk kan få stöd till översättning så att fler kan läsa dem på sitt modersmål.
•Tusentals kulturorganisationer och yrkesverksamma kan få utbildning för att skaffa sig ny kompetens och förbättra sina möjligheter att jobba internationellt.
•Minst 100 miljoner människor kommer att få ta del av de projekt som programmet finansierar.

Läs mer
Ladda ner hela programmet

Källa: Central Sweden

måndag 28 november 2011

Kulturinventering i Nordanstig

I början av maj 2011 genomfördes en heldags kulturmanifestation under rubriken "Kulturgryning i Nordanstig". Arrangemanget var välbesökt och beskrivs närmare här. Kulturgryning var tänkt som en mötesplats, nätverksplattform och kontaktyta mellan kommun, allmänhet, kulturliv och företagare inom de kulturella och kreativa näringarna och uppslutningen överträffade förväntningarna. Men förutom att vara ett arrangemang i sig så var också Kulturgryning ett led i en kartläggning av de kulturella och kreativa näringarna i Nordanstig. Uppdraget med inventeringen var följande:
•Inventeringens uppgift är att tillhandahålla ett "verktyg" som ger kommunen möjlighet att över tid kunna skaffa sig överblick över vilka enskilda och/eller grupper som är aktiva inom Nordanstigs kulturliv och kulturnäring.
•Inventeringens uppgift är också att pejla utvecklingstendenser och trender bland kulturutövare och företagare, i syfte att möjliggöra förståelse för kulturlivets och kulturnäringens behov av stöd och samarbeten i olika former.
•Inventeringen ska dessutom kunna tjäna som underlag i ett arbete med en lokal kulturplan.

Rapporten Kulturinventerig i Nordanstig. Om kulturliv och kulturnäring i en liten landsortskommun finns nu att läsa i sin helhet här. Den ger en intressant inblick i en dynamisk utvecklingsprocess med kultur och kulturella och kreativa näringar som nav men med en hel kommuns utveckling som mål. Som en fortsättning på den här processen kommer Nordanstigs kommun anordna fyra workshops som vi kommer återkomma till här, den första redan i början av december.

Sammanställning kommunernas aktiviteter tillsammans med KKN Gävleborg

Nu är den äntligen här, sammanställningen av vad kommunerna i Gävleborg har gjort och har på gång utifrån vår samverkansprocess som syftar till att skapa bättre förutsättningar för de kulturella och kreativa näringarna i Gävleborg. Denna process har väckt nationellt intresse och vi har skrivit om den tidigare men nu kan man för första gången se bredden och månfalden av aktiviteter som genomförts. Detta är inget slutligt dokument utan det uppdateras kontinuerligt. Både Bollnäs och Söderhamn har genomför nya arrangemang denna och förra veckan och snart kommer info om nästa steg i Nordanstig. Men innan dess kommer snart ett helt inlägg om den lokala fördjupade inventeringsrapporten som gjordes i Nordanstig under våren 2011 som en uppföljning på vår översiktliga regionala inventeringsrapporten; Kulturella och kreativa näringar i Gävleborg - en potential för tillväxt och attraktionskraft
Klicka här för att komma till sammanställningen över kommunernas aktiviteter.

tisdag 15 november 2011

GENERATOR GÄVLE 2012!!!

Sent igårkväll vid middagen på årets Generatorkonferens i Norrköping offentliggjordes att det är Gävleborg som blir nästa års värdregion. Generator Sverige valt att förlägga sin årliga konferens som sätter de kulturella och kreativa näringarna i fokus till Gävle Konserthus den 26-27 november. Konferensen som i år för första gången riktar sig även till en internationell publik förväntas ha mellan 300-400 deltagare.

-Det känns både inspirerande och stimulerande att Gävleborg får stå värd för en konferens om kulturella och kreativa näringar, säger Elisabeth Hugg på Gävle Convention Bureau som tillsammans med Region Gävleborg ansökt om att få arrangera mötet.

-Vi ser det som en spännande möjlighet att få arrangera den här konferensen, säger Charlotta Netsman, projektledare på Region Gävleborg. Det blir en chans för oss att stärka kunskapen om de här frågorna i vår region och naturligtvis att få ta del av goda exempel och toppkompetens både nationellt och internationellt.

Generator Sverige är en ideell förening som finansieras av sina medlemmar, intäkter från aktiviteter samt genom verksamhetsstöd från Tillväxtverket inom ramen för regeringens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar. Genom att sprida kunskap, arbeta med kompetensutveckling och utgöra ett nätverk bidrar Generator till att Sverige genom sina regioner utvecklar en världsledande konkurrenskraft baserad på kulturella och kreativa näringar.

Frågor besvaras av:

Charlotta Netsman
Projektledare
Kulturella o Kreativa Näringar
Regional utveckling och Tillväxt
Mobil: 073-274 27 95

Elisabeth Hugg
Projektledare
Gävle Convention Bureau
070-16 75 122

tisdag 8 november 2011

TVV fördelar 5 miljoner till pilot med utvecklingscheckar för företagare inom KKN

Tillväxtverket fördelar fem miljoner kronor till affärsutveckling i företag inom kulturella och kreativa näringar. Sammanlagt fem regioner och län deltar i pilotsatsningen; Stockholm, Gotland, Sörmland, Värmland och Västra Götalands län.

Kulturella och kreativa näringar består av många små och något färre medelstora företag. Delar av de här företagens marknad är förhållandevis nya och relativt outvecklade. Samtidigt finns en stor innovationskraft och kompetenser som kan utvecklas och spridas i högre utsträckning än vad som görs idag.

Företagen kan söka ”små” eller ”stora” utvecklingscheckar. De små utvecklingscheckarna omfattar summor på 10 000 – 25 000 kronor. Det krävs ingen medfinansiering och syftet är att pengarna ska gå till i huvudsak affärsutveckling, till exempel juridisk rådgivning, utbildning eller en förstudie.De stora utvecklingscheckarna är på 50 000- 350 000 kronor. Här ställs krav på medfinansiering på 30 procent. Bidraget ska främst gå till utveckling av tjänster eller arbetssätt, men det kan även gå till utveckling av varor. Med hjälp av checken kan företaget till exempel finansiera implementering av ett nytt arbetssätt eller få stöd för att utveckla ett nytt affärskoncept.Företag med max 50 anställda kan ansöka om utvecklingscheckar med start i november 2011. Exempel på företag som kan söka är inom musik/ljud, digitala spel, konsthantverk, mode, film, foto.
Pengarna fördelas till fem regioner. Stockholm, Gotland och Södermanland får sammanlagt två miljoner kronor. Värmland får en miljon kronor och Västra Götaland två miljoner kronor.

Källa: www.tillvaxtverket.se

måndag 7 november 2011

Förändring och Nya Tider i kulturpolitiken - seminarieserie på Folkteatern i Gävle

Den framtida inriktningen på kulturpolitiken har angivits och kommer att innebära stora förändringar.
Folkteatern i Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Länsmuseet Gävleborg, Länsteaterföreningen/Riksteatern Gävleborg, Musik Gävleborg och TRU, Tillväxt Och Regional Utveckling, Landstinget Gävleborg bjuder in till fyra seminarier som ska belysa den nya kulturpolitikens villkor och sammanhang för dig i Gävleborg.

Plats: Folkteatern, Norra Rådmansgatan 23, Gävle. Fri entré

Onsdag 9 november, kl.18.30 En resa i det kulturpolitiska landskapet och kulturinstitutionernas historia, gäst Keith Wijkander som var en av Kulturutredningens huvudsekreterare och studerar nu de regionala kulturverksamheterna i Gävleborg.

Moderator är Sofia Nyblom som verkar som musikjournalist, programledare/producent och kritiker under ett tiotal år, med Svenska Dagbladet, SVT, Sveriges Radio och Axess TV som sina främsta arenor. Under 2010-2011 var Sofia PR- och Kommunikationsansvarig hos Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm, där hon drev lanseringen av Stockholms äldsta konserthus under nytt namn - Musikaliska. Tack vare sin breda erfarenhet efterfrågas hon ofta som moderator, debattör och presentatör.

Onsdag 16 november, kl.19.00 Gästspel i en kulturkoffert!

Onsdag 23 november, kl.19.00 Landet Utanför - om Sverige bortom storstaden, gäst författaren Kristina Mattsson

Onsdag 30 november, kl. 19.00 Från kulturjournalistens skrivbord, gäster kulturredaktörer från länet

Designdagar på Maxim i Gävle 9-18/11

GävleDala Design Lab beskriver sin satsnig så här:
"Designdagar i Gävle är som en enda stor och härlig godispåse för alla, både designnyfikna och redan designfrälsta!"

De bjuder in till ett flertal seminarier bland annat:

Design med omtanke 10/11
Allt om ljus och lite till 11/11
Bli lönsammare med design 15/11
Sälj dig smartare 17/11

Utställningen Design S visas vardagar kl. 11-18.00 , lör-sön 11-15.00
Design S är utställningen som visar premierad framgångsrik svensk design. Den visar kreativa designlösningar och design som skapar nytta. Utställningen ägs och är framtagen av Svensk Form

Det samlade programmet där man också kan anmäla sig till seminarierna finns här