tisdag 24 april 2012

Kreativitet är det nya stålet: Ladda ner antologin gratis från Veckans affärer

Härom veckan lanserade Veckans Affärer, Resumé och Hilanders sin vitbok om kreativitet och tillväxt; Kreativitet är det nya stålet. Den handlar om hur Sverige behöver byta självbild - från industrination till kunskapsnation.

"Ur ett innovationsperspektiv spelar det egentligen ingen roll varifrån kunskapen kommer, bara den kommer till användning, blir till förändring, utveckling eller kommersialiseras." Så skriver Tillväxtverkets generaldirektör Christina Lugnet i Kreativitet är det nya stålet, en nedladdningsbok från Veckans Affärer och Resumé som innehåller flera namnkunniga skribenter. Bland andra medverkar publicisten Jan Scherman, Teknikdelegationens Teresa Jonek och flera kända namn från kommunikationsbranschen.
Generator Sverige har publicerat ett samtal med Teresa Jonek, ansvarig för forskning och innovation på Almega om innovation, det svenska kunskapssamhället och vikten av kreativitet.

Ladda ner Kreativitet är det nya stålet gratis från Veckans Affärer via denna länk



måndag 23 april 2012

ACCESS EUROPA lanseras - Kultursektorns plattform för ökat engagemang i Europa

I höstens enkät från Intercult till 3000 individer i Kultursverige svarade 297 att de hade ett behov av ett forum för internationella samarbeten och EU-projekt. För att möta det växande behovet erbjuder Intercult kultursektorn en ny mötesplats för internationalisering av kulturella projekt och verksamheter.
ACCESS EUROPA är ett forum för internationell omvärldsbevakning, nätverkande och erfarenhetsutbyte i skapandet av internationella projekt. Plattformen ger sina medlemmar möjlighet att vara mer aktiva i europeiska sammanhang och att skapa fler framgångsrika projekt genom ansökningar till EUs kulturprogram och andra europeiska och internationella stödformer.
FÖR HELA KULTURSEKTORN Access Europa är till för det breda fältet av kulturaktörer. Plattformen ska länka samman aktörer som kan komplettera och skapa värde för varandra. Föreningar, institutioner, myndigheter, företag och frilansare kan bli medlemmar.

MER INFO
 
Intercults hemsida

onsdag 18 april 2012

Orvar Säfström och Johanna Skatze är vårt moderatorsteam på Generator Gävle 2012

Med sina rötter i Edsbyn i hjärtat av Gävleborg och lång erfarenhet inom musik, film och dataspel är Orvar Säfström den optimale moderatorn för årets Generatorkonferens. Han är kanske mest känd som programledare för Filmkrönikan, men är verkligen en mångsysslare. Han är skribent, debattör och välanlitad föreläsare om populärkultur. Han har tilldelats såväl Videobranschens hederspris som Sveroks ”Årets Gamer”. Han har lett spelseminarium i Riksdagshuset och talat vid internationella mediakonferenser i Schweiz och Australien. I den symfoniska världen är Orvar dessutom landets ledande producent av konserter med tv-spelsmusik, däribland den flerfaldigt prisbelönta Halo-konserten i Berwaldhallen (tillsammans med Radiosymfonikerna och dansare ur Kungliga Baletten) och Joystick (med Malmö Symfoniorkester) på Stortorget i Malmö, som med 17 000 åskådare innehar världsrekord i publik för en spelkonsert.

Vid sin sida kommer Orvar att ha Johanna Skantze från Generator Sverige. Johanna har drivit Generator från starten och har genom åren rest land och rike runt för att samla kunskap om regionernas satsningar på de kulturella och kreativa näringarna och bygga ett nationellt nätverk med internationella förgreningar. Med sig i bagaget har hon erfarenhet från Tyskland där hon under flera år drev ett internationellt inkubatornätverk och från några års arbete på ett start-up bolag i Italien. Med svenska, engelska, tyska och italienska i språkportföljen kommer Johanna att se till att såväl svenska som internationella konferensgäster känner sig på hemmaplan i Gävleborg.

Tillsammans kommer Orvar och Johanna att guida deltagarna genom en konferens full av upplevelser, nya möten och oväntade perspektiv!





Kultur, Fritid och Upplevelser fokuseras i Attraktionskraft Sverige

Idag lanserade näringsminister Annie Lööf regeringens nya satsning Attraktionskraft Sverige.
Arbetet för Attraktionskraft Sverige kommer initialt att fokusera på frågor som berör så väl möjligheterna att bo och leva som att besöka och uppleva. Dessa är:
  • service
  • kultur och fritid
  • digital kapacitet och tillgänglighet
  • destinationer och upplevelser samt
  • booendemiljöer
Näringsdepartementet kommer att upprätta en plattform för dialog för att under två års tid arbeta med att tydliggöra och utveckla de frågor som är centrala för lokal och regional attraktivitet. Initiativet kommer att bedrivas i olika fora på lokal, regional och nationell nivå. Näringsdepartementet kommer bjuda in kommuner, regioner, myndigheter näringsliv, intresseorganisationer och det civila samhället  för att gemensamt diskutera förutsättningar och verktyg för att skapa attraktiva livs- och boendemiljöer.
 
Läs mer om Attraktionskraft Sverige här.

måndag 16 april 2012

Hur leds och organiseras kreativa processer i det framgångsrika företaget? Hur bedriver företaget sin affärsverksamhet kring de kreativa resultaten?

Kreativa verksamheter kopplas ofta till stimulerande, tvärsektoriella och öppna miljöer. Strategiskt ledarskap, organisatoriska processer, affärsmodeller och sam-arbeten blir därför intressanta att studera i det här sammanhanget.

Inom ramen för regeringens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar genomför VINNOVA studier i små- och medelstora företag för att på verksamhetsnivå analysera förutsättningarna för företags tillväxtmöjligheter inom dessa näringar. Fem projekt genomför tillsammans 22 fallstudier inom design, mode, arkitektur, reklam och film. Projekten startade i oktober 2011 och slutrapporteras januari 2013:
Organisering, ledning och kommersialisering av kreativa processer: Sex fallföretag inom måltid, reklam och film. Genom att studera sex ekonomiskt framgångsrika organisationer inom tre olika branscher (måltid, reklam och film) avser detta projekt att skapa insikter om ”best practices” för ledning och organisering av kreativa processer samt för kommersia-lisering av resultaten av dessa processer. (Handelshögskolan Stockholm
  • Kreativ på beställning – En studie av designens ledning och arbetsorganisation
    Det finns en etablerad uppfattning att framgångsrikt kreativt arbete kräver stor frihet, utmanande och inspirerande arbetsuppgifter samt flexibla och platta orga-nisationer. Samtidigt vittnar många framgångsrika författare och konstnärer om att grunden för deras framgång bygger på disciplin, systematik och struktur. I fokus står spänningen mellan kreativitet och styrning i innovationsarbetets olika faser och arenor. (Handelshögskolan Stockholm)
  • Fallstudier i design- och modeföretag Detta projekt beskriver och analyserar hur företag med design och mode som affärsidé utövar ledarskap och förmår hålla en hög kreativ nivå i sin verksamhet. Fallstudierna är valda för att visa på ledarskap och organisation vid olika design- och modeföretag, och hur designer samspelar med andra funktioner i och runt företaget. (Textilhögskolan Borås)
  • Arbetsorganisation och ledarskap i svensk modeindustri: Avknoppningar, entreprenörer och kreatörer Projektet belyser med hjälp av fyra fallstudier hur framgångsrika små och medel-stora modeföretag skapas, leds och organiseras. Speciellt fokus är på hur samspe-let mellan de kreativa och kommersiella processerna organiseras och leds i fram-gångsrika modeföretag med olika ursprung (avknoppning/icke-avknoppning) och deras affärsfokus t ex designfokus/kommersiellt fokus. (KTH Stockholm)
  • Kreativitet & Kapital: Om framgångsrika arkitekt- & designkontor  I detta projekt studeras ett antal framgångsrika företag inom arkitektur och de-sign och hur de förmår kombinera sin konstnärliga och kreativa yrkespraktik med framgångsrikt företagande. Svenska företag inom detta område jämförs med in-ternationella motsvarigheter. (IMIT Göteborg)
 Förväntade resultat från projekten är:
a) Praktiskt användbar kunskap (dvs modeller och metoder) för att främja kreativa processer och affärsverksamhet.
b) En sammanfattande publikation med praktiker som målgrupp (enskilda företag, företagsstödjande organisationer och andra relevanta policyaktörer).
c) Omsättning av resultat i t.ex. utbildningar och företagsstödjande insatser.

Mer info: Vinnova.

Läs mer i foldern: "Ledarskap och arbetsorganisation inom kulturella och kreativa näringar. Presentation av projekt och fallstudier"
 




söndag 15 april 2012

Vad kickar igång din kreativitet?

Så här svarade några av deltagarna på det dialogforum Movexum arrangerade 31 mars på Hälsinglands museum:

”Spännande möten. Sinnesupplevelser: ljud, doft, smak, känsel. Överraskningar.”
”Någon att bolla idéer med. Efterfrågan."
”Högt i tak. Trevliga och ärliga människor. Kvalitet och hållbar utveckling.”

”Skapa så bra miljö som möjligt för vårt företag.”
”Möten med människor, andra kreativa hjärnor. Naturen i Hälsingland.”
”Spontanitet. Boendemiljö som ger livskvalitet. Kreativa möten med öppensinnade personer. ”
”Positiva signaler. Oschemalagd tid. Samarbete och nätverkande. Kravlöshet.”
”Resor och andra kulturer. Promenader med hunden. Sittande på en stubbe.”
”Omgiven av lugn och ro, samtidigt myller av vackra ting. Närhet till skog och hav. Känna att jag inte har några begränsningar när jag skapar. Jag får och kan göra vad jag vill. Hur jag vill”.
”Lugn och ro. Utomhusvistelse. Promenader. Min arbetslokal”.
”Samspel, diskussioner, utbyte med andra. Musik, naturen, yoga”.
”Lugn, naturen, utrymme. Samtidigt ger själva skapandet fler idéer”.
”Jag drivs av att testa om saker går att göra. Jobbar gärna i grupp. Inspireras av tradition, bra material, vackra saker och gemenskap”.
”Gärna problemlösningsbaserade utmaningar. Möten med material och människor. Bra musik och kulturella upplevelser.”
”Jag blir stimulerad av livet och får idéer hela tiden. I den ideala kreativa miljön går det att tjäna pengar på det jag gör.”
”Stimuleras av att något kan göras bättre. I möten där det finns jämvikt mellan professionalism, affärsmässighet och fritt tänkande.”
”Samtal. Tid. Utrymme. Dagdrömmeri. Tystnad. Problem. Kreativitet föds i utmaningar.”

Som en inledning på diskussionerna höll Aseem Svedberg från Alvgrim Äventyr & Rollspel i en punkt där alla fick svara på tre frågor om kreativitet. Här kan du läsa alla svaren.