torsdag 23 augusti 2012

Frilansare får inte glömmas bort i kompetensutvecklingen

320 olika utbildningsaktiviteter för 4.000 deltagare i kultursektorn. Det är resultatet hittills för projektet KulturKraft Syd, en plattform för kompetensutveckling inom kultursektorn i Skåne och Blekinge. Projektet är inne på sitt tredje år och vänder sig till såväl kulturutövare som personer med tekniska eller administrativa yrken. Läs en intervju med Robert Karlsson som är verksamhetsledare för projektet på kulturekonomi.se

Bland annat svarar han såhär på frågan om vilka de största utmaningarna är för kompetensutveckling av verksamma inom kulturlivet idag:

"Att hitta metoder och modeller för kompetensutveckling som är anpassade till branschens speciella förutsättningar. Detta gäller inte minst hur arbetsmarknaden inom branschen ser ut med en stor andel frilansare och personer som arbetar på korta kontrakt och uppdrag. Frågan om vem som tar hand om den nödvändiga kontinuerliga kompetensutvecklingen blir hängande i luften. Individen har oftast vare sig råd eller tid. Och de institutioner, organisationer och företag som fungerar som uppdrags- och arbetsgivare är oftast så slimmade och specialiserade att det inte heller hos dem finns det nödvändiga utrymmet.
Jag tror emellertid att vi har hittat någon form av nyckel genom att vi kan agera som en neutral och oberoende part där vi genom vårt arbetssätt ser alla aktörer och tänkta deltagare som lika viktiga. Genom att lyfta frågorna och det konkreta arbetet upp på en branschövergripande nivå kan vi föra samman såväl de individuella behoven som de deltagande organisationernas behov utan att det behöver innebära någon kompromiss."

måndag 20 augusti 2012

Ta betalt! Kurs för entreprenörer inom de kulturella och kreativa näringarna

Ditt pris påverkas av dina kostnader, dina konkurrenter, dina kunder och av dig själv. Under dagen diskuterar vi därför fyra perspektiv på prissättning — självbaserad prissättning, kostnadsbaserad prissättning, kundbaserad prissättning och marknadsbaserad prissättning.

Maria Österåker är ekonomiedoktorn och företagaren som uppmanar andra småföretagare att ta betalt, att våga sticka ut och att tänka i nya banor. Hennes devis är att det är bättre att leva än endast överleva.
Idag är Maria en ofta anlitad föreläsare inom entreprenörskap, affärsutveckling och förmågan att våga tänka större, våga tänka annorlunda och våga tänka business.

Marias bok “Ta betalt” nominerades till årets marknadsföringsbok i Sverige 2010 och med sina tankar kring ’Kul och Ful marknadsföring’ har hon hittat ett angreppssätt som flera gånger lyfts fram i media.
Mer information om Maria hittar du på här
Kursdag: 28 augusti i Gävle

Program och anmälan
Arrangör: Almi GävleDala