fredag 10 december 2010

Gungor och karuseller - affärsmodell för kulturella och kreativa näringar

I samband med utbildningen Framtidens företagande som KKN arrangerat under hösten tilsammans med ALMI i Gävleborg, Dalarna och Värmland skrev Tobias Nielsén och Emma Stenström, som höll i utbildningen, en översiktlig branschintroduktion.
Nu kan du läsa och ladda ner hela rapporten här.

Ett kort smakprov:
"Det unika i kulturföretagandet ska inte dras för långt, men trots
allt brukar följande ofta anses som karakteristiskt för många företag inom
kulturnäringarna:
• Måste balansera det kommersiella med det konstnärliga/kreativa
• Kreativitet rimmar inte alltid med struktur
• Ofta fokus på produkten snarare än på marknaden; styrd av inre vision, inte efterfrågan
• Osäker efterfrågan - kunder vill inte ens alltid veta vad de ska få, vilket leder till högt risktagande
• Krav på nyskapande gör det ibland svårt att standardisera,rationalisera och kapitalisera
• Låga inträdeshinder för idéer – alla kan vara kreativa och idéer kräver inte kapital
• En del har höga kostnader för produktion, men låga reproduktionskostnader
• Upphovsrätten är central – en balans mellan att skydda egna och allmänhetens intressen
• Stort och växande utbud av personer som vill ägna sig åt kreativa och kulturella yrken
• Svårt att skriva kontrakt och specificera insatser och utkomster i förväg, icke-linjära processer, där man inte vet resultatet i förväg
• Många ”ofrivilliga företagare” och många icke-vinstdrivande organisationer; pengar ofta ett medel, inte ett mål

Allt det ovanstående, och mer därtill, kan förstås ha betydelse för såväl rådgivningen som finansieringen av företag inom kulturnäringarna. Även om det återigen ska påpekas att variationen förstås är stor, och att många företag
inom de kulturella och kreativa näringarna inte passar in i ovanstående beskrivning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar