måndag 21 december 2009

Moderna Malmö - investerar i kultur

Moderna museet Malmö slår upp portarna på annandagjul. Efter ett unikt samarbete mellan Malmö stad, Region Skåne och svenska staten är det nu dags för invigning.

På hemsidan beskrivs satsningen som:
"Ett modernt museum av denna kaliber i Malmö blir en mötesplats och en attraktion som kommer att påverka inte bara Skåne och Sydsverige, utan även Danmark och Nordtyskland. Man måste söka sig långt söder om Skandinavien, till Amsterdam eller Düsseldorf, för att hitta en internationell samling av modern konst av liknande kaliber och bredd som Moderna Museets. Det betyder att museet i Malmö kommer att kunna erbjuda en konstupplevelse som är unik för Öresundsregionen.
I detta högkvalitativa museum med självständigt utställningsprogram, i samarbete med såväl Moderna Museet som egna internationella partners, kommer samtidens mest betydande konstnärer och moderna klassiker att varvas med urval ur Moderna Museets rika samling från 1900-talet och framåt. Moderna Museet Malmö kommer även att utveckla ett spännande pedagogiskt program samt en rik programverksamhet."

Museishopping lönsam affär
I dagens Sydsvenskan har Arvid Jurjaks gjort ett intressant reportage om museibutikernas ekonomi och historia:
- Louisiana var pionjärer på området, säger Tina Jørstian. Och de senaste 25 åren har museibutikerna ökat i både antal och omfång. Men museishopping är långt ifrån ett nytt fenomen.

– Museishoppar har funnits så länge det har funnits museer. När Louvren öppnade för allmänheten 1793 såldes där kopior av kopparstick som fanns på museet, säger Kerstin Smeds, professor i museologi vid Umeå universitet.

Louisiana har en butiksyta på 1 200 kvadratmeter, omsättningen är hemlig, men det rör sig om tvåsiffriga miljonbelopp skriver Arvid Jurjaks vidare. Moderna museet öppnade sin shop i Stockholm 2004. Idag är den en kassako med en omsättning på 16 miljoner kronor. I Malmö, där utbudet i butiken är betydligt blygsammare, räknar man med en försäljning på 2,45 miljoner kronor.
– Alla intäkter går tillbaka till museet, och butikens inkomster är viktig för museets verksamhet, säger Maria Karlsson butiksansvarig på Moderna museet Malmö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar