måndag 24 oktober 2011

Häng med oss ner till Generatorkonferensen i Norrköping!

Årets Generatorkonferens äger rum 15-16 november och för oss från Gävleborg blir det extra spännande för vi kandiderar om att få arrangera Generator Gävle 2012 - om det blir vi eller nån annan region som får den möjligheten tillkännages under middagen på årets konferens!!!

Generator är den årligen återkommande konferensen som sätter arbetet med att främja de kulturella och kreativa näringarna i fokus. I år står Norrköping som värd och vi hoppas att du ska ta tillfället i akt och träffa kolleger, lyssna till inspirationstalare och delta i seminarier och workshops om både samtiden och framtiden för de kulturella och kreativa näringarna!

Nu har de sista bitarna av programmet för Generator/Norrköping'11 fallit på plats och på http://generatorsverige.se/norrkoping11/program kan du ta del av de båda dagarnas hela innehåll.

Ett axplock från programmet:

- Vi inleder programmet med The Ark, ljusdesignern Kai Piippo och norska dokumentärfilmaren Margreth Olin, som alla berättar om sina respektive resor och hur de lyckats.

- Under båda dagarna kan du välja att besöka parallella ”breakout sessions” där vi går på djupet i olika ämnen. Bland annat kan du ta del av en session som handlar om rymden som innovationsplattform, en annan om olika finansierings- och stödfunktioner för de kulturella och kreativa näringarna, en tredje om festivalers betydelse för varumärkesbyggande för en plats.

- Lyssna på Susan Kozel, professor i New Media på MEDEA, Malmö Högskola, som berättar om hur hon kombinerar dans och filosofi i det nya medielandskapet.

Tid: 15 - 16 november.
Plats: Louis de Geer konsert & kongress i Norrköping.
Anmäl dig nu så du inte missar en plats på årets konferens.

måndag 10 oktober 2011

Design för besöksnäringen

Du har bara en chans att göra ett första intryck!

Vad använder du för uttryck?

Vad lämnar du för avtryck?


I Design för besöksnäringen får du möjlighet att tillsammans med en affärscoach och en designer göra en genomlysning av din verksamhet. Tillsammans hittar ni och utvecklar det unika i ditt företag. På så sätt kommer du att se din verksamhet och ditt erbjudande ur ett helhetsperspektiv.
Läs mer på GävleDala Designlabs hemsida
Anmälan till: Maria Lavonius, GävleDala Designlab så snart som möjligt, dock senast 30 oktober.
Epost: maria.lavonius@teknikdalen.se Tel: 070-2951997

Swedish Arts and Business Awards - Nu öppnar pristävlingen för 2011 års bästa samarbete mellan näringslivet och kulturen

Kultur och Näringsliv välkomnar alla företag och kulturorganisationer att delta i tävlingen och dela med sig av sina erfarenheter, inspirera andra och bli prisade!
I slutet på mars 2012 bjuder vi in till stor prisgala och fest där 2011 års vinnare kommer att koras. Prisgalan kommer att vara i Göteborg, plats, inbjudningar och exakta datum kommer senare. Tävlingen syftar till att uppmärksamma framgångsrika samarbeten mellan kultursektorn och näringslivet. Tävlingsbidragen ska tydligt visa att en närmare koppling mellan dessa båda parter skapar ökad dynamik, ömsesidig affärsnytta och kreativ höjd.

Klicka här för mer info och anmälan

söndag 9 oktober 2011

Generator Norrköping: The Core of Creativity

Om någon skär ett äpple på ett ur matperspektiv felaktigt sätt, ett gyllene snitt, bildar kärnan en stjärna. Om någon stämmer gitarren fel kan det vara helt rätt väg till nya låtar. Om någon vänder på orden så att de tillsammans ger uttryck för sådant som de egentligen inte innehåller och som överraskar med att säga något annat än det som är tänkt. Om någon, någon gång, verkligen lyckas låta händerna forma leran utan att låta tanken styra. Alltså; exempel på kreativitet.

Årets Generatorkonferens går av stapeln i Norrköping den 15-16 november (nästa år kandiderar vi för att få arrangera den i Gävle). För första gången riktar sig konferensen även till internationella aktörer varav delar av programmet är på engelska.
Läs mer om programmet här el nedan:

The programme
At the conference we will focus on the nature of the cultural and creative industries and their importance for the local trade and industry and how they can boost regions, municipalities and the country as a whole. The conference program is divided into three main topics that interconnect on different levels:

Topic #1 – At the core of creativity
What is the creative process? How does it work? How does it vary between different branches due to industry-specific conditions? Naturally it differs greatly working with creating apps for smart phones on a existing market where supply and demand works as it should, compared to creating animated documentary short films with little or no assets but your own strong will and a lot of (unpaid) hours. What do we need to know about the creative process and its practitioners to create the best conditions for them to generate new ideas, innovation and jobs? Theory and real-life cases are presented in a inspiring mix.

Topic #2 – A world of opportunities
By connecting the cultural and creative industries with industries that historically has been hesitant to apply creativity as a means to improve their business, we open up for all sorts of opportunities. It could be the creation of a new music festival that turns around millions of its own, and at the same time generates ten-folds in income for the local community, or it could be helping a city lift itself and its brand from being seen as a crime-intensive municipality to a place where you want your children to grow up, or it could be about helping a producer of roof top boxes for cars to find cost-effective ways of improving the user-experience of its products, thus being able to charge more for them. Here we look at best-practice examples and take a look into what the future might bring.

Topic #3 – This is how we do it
Under this topic we go down to business and discuss different methods that you can use in your day-to-day work in promoting and assisting the cultural and creative industries. How do we get different industries to meet and realize how they can benefit from each other? We will also focus on the individuals that work in this field of expertise. What is expected from you? What is your driving force? Do you need to be creative yourself? How do you go about to make your work both valuable and enjoyable? Here we get new ideas going, exchange experiences and learn from each other.