torsdag 25 oktober 2012

Konstnärligt tänk är ett mycket bra verktyg för att skapa innovation och kreativitet på arbetsplatsen.

Pia Areblad, strategi och utvecklingschef på TILLT, gästbloggar på Regeringens Näringsblogg:
"För ca 10 år sedan kunde jag inte släppa tanken på hur Sverige ska kunna möta den växande konkurrensen från Asien. Vad har vi som de saknar? Hur kan vi arbeta smartare för att klara av den globala konkurrensen? Med min bakgrund som både dansare och statsvetare var jag van att se saker från många håll och tanken slog mig att det var just en sådan mix som kunde bli en styrka för Sverige som land. Utifrån organisationen TILLT, som jag började bygga upp 2001, fick jag chansen att pröva min teori. [...]

Idag, med över tio års erfarenhet av att vara ansvarig för TILLTs utveckling värderar jag mer än någonsin krocken som uppstår i mötet mellan näringsliv och konst. Konstens roll, att tilta tanken, utmana och provocera, har en bärande roll i en demokrati. Då konsten ges utrymme att göra detta på olika arenor skapas förutsättningar för radikal innovation. Kulturbaserad kompetens kan hjälpa företag att förstå att det är ok att inte riktigt veta vart man är på väg. I själva verket är det just där, i mellanrummet, som verklig innovation uppstår." LÄS HELA INLÄGGET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar