måndag 16 april 2012

Hur leds och organiseras kreativa processer i det framgångsrika företaget? Hur bedriver företaget sin affärsverksamhet kring de kreativa resultaten?

Kreativa verksamheter kopplas ofta till stimulerande, tvärsektoriella och öppna miljöer. Strategiskt ledarskap, organisatoriska processer, affärsmodeller och sam-arbeten blir därför intressanta att studera i det här sammanhanget.

Inom ramen för regeringens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar genomför VINNOVA studier i små- och medelstora företag för att på verksamhetsnivå analysera förutsättningarna för företags tillväxtmöjligheter inom dessa näringar. Fem projekt genomför tillsammans 22 fallstudier inom design, mode, arkitektur, reklam och film. Projekten startade i oktober 2011 och slutrapporteras januari 2013:
Organisering, ledning och kommersialisering av kreativa processer: Sex fallföretag inom måltid, reklam och film. Genom att studera sex ekonomiskt framgångsrika organisationer inom tre olika branscher (måltid, reklam och film) avser detta projekt att skapa insikter om ”best practices” för ledning och organisering av kreativa processer samt för kommersia-lisering av resultaten av dessa processer. (Handelshögskolan Stockholm
  • Kreativ på beställning – En studie av designens ledning och arbetsorganisation
    Det finns en etablerad uppfattning att framgångsrikt kreativt arbete kräver stor frihet, utmanande och inspirerande arbetsuppgifter samt flexibla och platta orga-nisationer. Samtidigt vittnar många framgångsrika författare och konstnärer om att grunden för deras framgång bygger på disciplin, systematik och struktur. I fokus står spänningen mellan kreativitet och styrning i innovationsarbetets olika faser och arenor. (Handelshögskolan Stockholm)
  • Fallstudier i design- och modeföretag Detta projekt beskriver och analyserar hur företag med design och mode som affärsidé utövar ledarskap och förmår hålla en hög kreativ nivå i sin verksamhet. Fallstudierna är valda för att visa på ledarskap och organisation vid olika design- och modeföretag, och hur designer samspelar med andra funktioner i och runt företaget. (Textilhögskolan Borås)
  • Arbetsorganisation och ledarskap i svensk modeindustri: Avknoppningar, entreprenörer och kreatörer Projektet belyser med hjälp av fyra fallstudier hur framgångsrika små och medel-stora modeföretag skapas, leds och organiseras. Speciellt fokus är på hur samspe-let mellan de kreativa och kommersiella processerna organiseras och leds i fram-gångsrika modeföretag med olika ursprung (avknoppning/icke-avknoppning) och deras affärsfokus t ex designfokus/kommersiellt fokus. (KTH Stockholm)
  • Kreativitet & Kapital: Om framgångsrika arkitekt- & designkontor  I detta projekt studeras ett antal framgångsrika företag inom arkitektur och de-sign och hur de förmår kombinera sin konstnärliga och kreativa yrkespraktik med framgångsrikt företagande. Svenska företag inom detta område jämförs med in-ternationella motsvarigheter. (IMIT Göteborg)
 Förväntade resultat från projekten är:
a) Praktiskt användbar kunskap (dvs modeller och metoder) för att främja kreativa processer och affärsverksamhet.
b) En sammanfattande publikation med praktiker som målgrupp (enskilda företag, företagsstödjande organisationer och andra relevanta policyaktörer).
c) Omsättning av resultat i t.ex. utbildningar och företagsstödjande insatser.

Mer info: Vinnova.

Läs mer i foldern: "Ledarskap och arbetsorganisation inom kulturella och kreativa näringar. Presentation av projekt och fallstudier"
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar