onsdag 30 november 2011

Creative Growth: Policyrekommendationer x 3

Projektet Creative Growth har under två och ett halvt år fört samman 11 regionala partners från 9 medlemsstater i EU och har finansierats av INTERREG IVC-programmet. Målet med projektet har varit att kartlägga de kulturella och kreativa näringarna inom alla regionerna, jämföra strategier för företagsstöd inom sektorn, hitta god praxis inom området samt utbyta erfarenheter och lära sig av varandra. Dessutom utvecklades förslag till nya tillväxtpolicyer och dessa kan du läsa i sammanfattning nedan. Projketets samtliga publikationer finner du här. Och hela den svenska sammanfattningen av policyrekommendationerna här.

I. För att kunna behålla sin globala konkurrenskraft och innovera snabbare än konkurrenterna i Nordamerika och Asien måste Europa förbli världens kreativa nav. Kort sammanfattning av Creative Growth baseline-observationer:

• Kreativa små och medelstora företag utgör innovationsunionens ryggrad och mer bör göras för att stödja dem. Innovationens natur förändras. Kreativ förmåga blir allt viktigare för att främja innovation inom olika områden i samhället och ekonomin.

• I takt med att världen blir allt mer nätverksbaserad och mobil krävs mer gränsöverskridande samarbete inom ekonomin, inom den offentliga sektorn och bland politiska beslutsfattare.

• Den kreativa dynamiken har en stark lokal dimension. På samma satt som innovationer brukar främjas bäst med decentraliserade metoder stöds kreativa kluster oftast bäst via lokala och regionala organ.

• Kreativ tillväxt kräver kreativt beslutsfattande. Beslutsfattare på regional, nationell och EU- nivå bör experimentera med nya stödverktyg och även främja experimentering inom sektorn.

• Kreativitet och skapande samt investeringar i dessa två måste belönas. Ett bra regelverk krävs för att uppnå detta.

• Vi har god kunskap om hur viktigt kreativitet och hur viktig den kulturella och kreativa näringarna är för Europa. Låt oss därför fokusera på hur vi bäst stödjer dessa.

II. Baserat på dessa observationer ges även konkreta förslag på hur EU:s politik kan bli bättre på att främja kreativ tillväxt inom EU:

1. Främja investeringar och investeringsberedskapen i de kreativa näringarna

2. Ge stöd och hjälp till inkubatorer och liknande tjänster

3. Främja bättre utbildning, forskning och branschrelationer (Triple Helix-metoden)

4. Stöd nätverksförmågan för företag och verksamma inom de kreativa näringarna

5. Anpassa redan existerande program för företagsstöd efter behoven för den kreativa ekonomin

6. Stärk banden mellan stödkontor för de kreativa näringarna i olika länder genom nätverk

7. Se till att de kreativa näringarna förblir prioriterade efter 2013

8. Uppmuntra till kreativ experimentering med nya, flexibla stödprogram

9. Upprätta ett utbytesprogram för konstnärer och verksamma inom de kulturella och kreativa näringarna

III. Projektet föreslår även vissa riktlinjer för utvecklingen av lokala och regionala strategier för de kulturella och kreativa näringarna:

A. Regionala/lokala strategier för de kulturella och kreativa näringarna bör vara skräddarsydda och evidensbaserade

B. Uppmuntra deltagande och “buy-in” från intressenter

C. Främja gränsöverskridande beslutsfattande

D. Kommunikation och ledarskap är nyckeln till framgång

E. Glöm inte konst- och kulturinstitutionerna

F. Både hårda och mjuka investeringar krävs för att få fart på utvecklingen av de kulturella och kreativa näringarna

G. Stärk banden med nationella och internationella initiativ

H. Främja flexibilitet och öppenhet inom stödstrukturen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar